Barometrul vizibilităţii miniştrilor: Premierul Marcel Ciolacu, pe primul loc în topul lunii august
O analiză recent realizată de Klarmedia în colaborare cu News.ro face lumină asupra
vizibilităţii în mass-media a miniștrilor din Guvernul României, luând în considerare apariţiile
din august 2024. Studiul, cunoscut sub denumirea de „Barometrul vizibilităţii miniştrilor”, se
bazează pe monitorizarea media şi analiza surselor din presa scrisă și online.
Top 3 în „Barometrul vizibilităţii miniştrilor”
Premierul Marcel Ciolacu a apărut din nou ca fiind cea mai vizibilă figură din Guvernul
României, conform ultimului barometru. Acesta beneficiază de 30.817 menţiuni în presa
scrisă şi online. Vizibilitatea sa în mass-media poate fi atribuită mai multor factori, inclusiv
dezbaterilor politice cu partenerii de coaliție, poziției sale privind scandalul de la Spitalul Sf.
Pantelimon și comentariilor legate de nominalizarea comisarului european al României. În
plus, declarațiile sale publice referitoare la reforma pensiilor și la economia națională, în
special din timpul vizitei desfăşurate la Craiova, au contribuit la ascensiune.
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, și Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, au
înregistrat creșteri notabile în vizibilitate, comparativ cu luna anterioară. Creșterea vizibilității
lui Rafila se datorează în mare parte implicării sale în scandalul de la Spitalul Sf. Pantelimon
și discuţiilor apărute după acesta, inclusiv celor referitoare la demisia sa. Pe de altă parte,
Bucura-Oprescu a fost în centrul discursului public din cauza procesului controversat de
recalculare a pensiilor. Cei doi se bucură, astfel, de o creştere importantă a menţiunilor
apărute în presă.
Alţi miniştri care se bucură de vizibilitate
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, au înregistrat
fluctuații în acest clasament. În timp ce Grindeanu a coborât pe locul patru, după ce a ocupat
anterior locul doi, Boloș a urcat în clasament. Acest lucru poate fi legat de comentariile sale
cu privire la performanța Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), de dezbaterea
privind certificatul fiscal obligatoriu pentru vânzările de proprietăți și de propunerile sale
referitoare la limitele de tranzacții în numerar pentru companiile cu datorii restante către stat.
Merită menţionat şi că Boloș a adus în discuție viitoarea „Declarație Unică
Digitală/Inteligentă”, ca înlocuitor al actualului sistem de declarații.
Alți miniștri, precum Ministrul Educației, Ligia Deca, Ministrul Energiei, Sebastian Burduja,
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, și Ministrul Justiției, Alina
Gorghiu, au înregistrat scăderi ușoare în vizibilitatea lor media. Spre deosebire de aceştia,
care au pierdut probabil menţiuni în media odată cu creşterile înregistrate de cei de mai sus,
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a rămas tot pe poziţia a 11-a în „Barometrul vizibilităţii
miniştrilor.”
Factori care pot determina un plus de vizibilitate
Echipa Klarmedia ştie că există o serie de factori decisivi, care pot contribui la creşterea
vizibilităţii media a unui ministru, inclusiv:
Anunțurile și reformele politice: Miniștrii care anunţă noi politici şi coordonează reforme
majore sunt cei care atrag, în general, atenția mass-media.
Crize și scandaluri: Miniștrii implicați în crize sau scandaluri sunt adesea supuși urmăriţi mai
atent de jurnalişti, lucru care duce la creşterea menţiunilor despre ei.
Aparițiile publice și interviurile: Aparițiile publice frecvente, conferinţele de presă și
interviurile pot crește vizibilitatea unui ministru.
Alianțele și rivalitățile politice: Poziția unui ministru în cadrul Guvernului și relațiile sale cu
alți politicieni pot influența acoperirea sa media.
Importanţa „Barometrului vizibilităţii miniştrilor”
„Barometrul vizibilităţii miniştrilor” este un instrument important care oferă date valoroase
asupra dinamicii politicii românești. Acesta arată care sunt miniștrii care modelează discursul
public, dar şi care sunt cei mai puțin vizibili pentru public. De asemenea, studiul poate fi
utilizat pentru a evalua eficiența strategiilor de comunicare guvernamentală și pentru a
identifica zonele în care miniștrii ar trebui să își intensifice implicarea publică. Într-un peisaj
mediatic aflat în continuă evoluție, vizibilitatea miniștrilor este supusă schimbării.
Clasamentele lunare din „Barometrul vizibilităţii miniştrilor” oferă o imagine de ansamblu
asupre peisajului politic actual.